تقویت همکاریهای راهبردی تهران و پکن در حاشیه نشست بریکس
قدیر نظامی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر به دهلینو برای شرکت در نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو بریکس، ضمن دیدار با وزیر امور خارجه چین و مشاور امنیت ملی هند، بر ضرورت گسترش تعاملات امنیتی و سیاسی دوجانبه در راستای ثبات منطقهای تأکید کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، قدیر نظامی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بامداد دوشنبه ۲۲ ژوئن با هدف شرکت در نشست رؤسای آژانسها و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو بریکس وارد دهلینو شد. وی در حاشیه این نشست علاوه بر حضور در جلسات تخصصی، رایزنیهای دوجانبهای را با مقامات کشورهای شرکتکننده پیرامون موضوعات امنیتی و همکاریهای چندجانبه آغاز کرده است.
نظامی در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، با تأکید بر اهمیت شراکت راهبردی میان تهران و پکن، از حمایتهای سیاسی دولت چین در جریان تحولات اخیر قدردانی کرد. معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیروزی ایران در برابر تهدیدات خارجی را حاصل رهبری حکیمانه، ایمان ملت و توانمندی نیروهای مسلح کشور دانست. وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود، بر ضرورت تقویت همکاریهای دو کشور در حوزههای سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأکید کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی برای مقابله با هرگونه اختلال در روند توافقهای صلح و مواجهه با تهدیدات احتمالی سخن گفت.
در این دیدار، وانگ یی نیز با تمجید از تابآوری ملت ایران، بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی تأکید کرد. وزیر امور خارجه چین ضمن استقبال از روند بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه، آمادگی کشورش را برای ایفای نقش سازنده در تلاشهای دیپلماتیک با هدف تقویت صلح و ثبات منطقهای اعلام داشت. دو طرف بر تداوم رایزنیهای نزدیک در چارچوب مشارکت جامع راهبردی تهران و پکن تأکید کردند.
قدیر نظامی همچنین در بخش دیگری از برنامههای خود در دهلینو، با اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند دیدار و گفتوگو کرد. طرفین در این ملاقات ضمن بررسی آخرین تحولات غرب آسیا، درباره توسعه همکاریهای دوجانبه و تقویت تعاملات دو کشور در چارچوب گروه بریکس تبادل نظر کردند و بر تداوم رایزنیها در حوزههای مورد علاقه مشترک به توافق رسیدند.