وزیر خارجه پاکستان: ایران و آمریکا به مرحله «موفقیت» رسیدهاند
وزیر خارجه پاکستان در گفتوگو با شبکه سعودی الحدث گفت: آمریکا و ایران به این نتیجه رسیدهاند که دیپلماسی راه حل است و طرفین به مرحله «موفقیت» رسیدهاند.
به گزارش هممیهن آنلاین و به نقل از ایسنا، محمد اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبهای با شبکه الحدث عربستان گفت: همانطور که میدانید ایران در ۲۸ فوریه از سوی آمریکا و اسرائیل هدف حمله قرار گرفت و ظرف چند ساعت ایران حملات به پایگاهها و مواضع آمریکاییها در کشورهای حوزه خلیج فارس را آغاز کرد. از این رو پاکستان درصدد برآمد طرفین را به نشستن پای میز مذاکره متقاعد کند زیرا دیپلماسی و مذاکره تنها راه دستیابی به صلح است و جنگ هیچ نتیجهای نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: و در نهایت ما موفق شدیم، یعنی اولا موفق شدیم آتشبس برقرار کنیم و در ثانی موفق شدیم در دهم و یازدهم ماه آوریل جلسات پی در پی را برگزار کنیم که ۲۱ ساعت بین ما و ایران در اسلامآباد طول کشید و شامل ۶ دور مذاکره با طرفین بود و بعد از آن دو طرف تصمیم به بازگشت به پایتختهایشان گرفتند تا به رایزنیها با رهبرانشان ادامه دهند. بدین ترتیب اولین مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا پس از ۴۷ سال با ابتکار عمل پاکستان شکل گرفت.
او درباره یکی از درخواستهای آمریکا مبنی بر خارج کردن اورانیوم غنی شده ایران گفت: بعد از اینکه ایران را برای انجام مذاکره راضی کردیم یکی از خواستههای آمریکا خارج کردن اورانیوم غنی شده بود و ایران این را نمیپذیرفت که ذخیره اورانیوم از این کشور به آمریکا منتقل شود، در نتیجه یک راهکار بیطرفانه میماند که مربوط به کاهش سطح غنی سازی شده، میشد. ما این موضوع را با رافائل گروسی (مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی) مطرح کردیم و به لحاظ فنی رقیق سازی سطح اورانیوم امری ممکن بود. اما سطح رقیق سازی و مقدار مورد نظر دو مسالهای است که نیاز به توافق دو طرف دارد.
وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد: به نظرم پرونده ذخایر اورانیوم ایران از طریق یکی از سه مجموعه فنی قابل حل و فصل است که یکی مربوط به پرونده هستهای است و دیگری تحریمها و سومی مسائل منطقهای.
وی خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۴۰ سال با تحریم روبهرو بوده و ایرانیها مردمی باهوش هستند و همچنین آمریکاییها. ما از همان ابتدا به آنها گفتیم در نهایت میبیند جنگ و درگیری راه به جایی نمیبرد و هر چه قدر جنگ طولانی شود و بزرگ باشد در نهایت باید پای میز مذاکره بنشینید. اختلاف شدید دو کشور مسلما مستلزم تلاش بسیاری بود و رایزنیهای پشت پرده زیادی را به میطلبید. ما و همه کشورهای دوست تمام تلاش خود را خواهیم کرد که به یک راه حل مطلوب برسیم چرا که دیدیم ظرف چند هفته این جنگ چه تاثیری روی افزایش قیمتها داشت و این جنگ تاثیرات خود را روی کشورهای دیگر گذاشت، از این رو به رهبری شهباز شریف، نخست وزیر در تلاش برآمدیم تا این جنگ را متوقف کنیم و با همین روحیه این روند را ادامه خواهیم داد.