منشأ اختلال در شبکه بانکی همچنان در هالهای از ابهام
در حالی که با بهکارگیری زیرساختهای جایگزین، خدمات پایه چهار بانک درگیر در حمله سایبری اخیر بازیابی شده است، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تداوم تحقیقات برای شناسایی منشأ اصلی این اختلال و لزوم بازنگری در زیرساختهای سختافزاری خبر داد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از نورنیوز، میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات نشست اخیر با وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل بانکهای درگیر، اعلام کرد که اختلال اخیر ناشی از حمله به زیرساخت و هسته خدماتی چهار بانک بوده که توسط شرکت خدمات انفورماتیک پشتیبانی میشده است.
ظهوریان با تأکید بر اینکه با وجود بررسیهای فنی، منشأ و دلیل این حمله همچنان نامشخص است، اظهار داشت که حتی تغییر سختافزار نیز نتوانسته است مشکل را بهطور کامل مرتفع کند. با این حال، وی تصریح کرد که سامانههای بینبانکی از جمله «شتاب» و «شاپرک» دچار مشکل نشدهاند و با استفاده از ظرفیتهای جایگزین، خدمات پایه این بانکها برای مشتریان فعال شده است. برآوردها حاکی از آن است که فرآیند بازگشت به وضعیت عادی حدود دو هفته به طول انجامد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه برخلاف برخی تجربیات گذشته، در این حمله نشت اطلاعات مشتریان رخ نداده است، به ریسکهای فنی موجود نیز اشاره کرد و افزود: زیرساخت سختافزاری فعلی خدمات بانکی که مبتنی بر «مینفریمهای» شرکت IBM است، با ریسکهای قابلتوجهی همراه است.
پیشتر بانک مرکزی نیز در اطلاعیهای با تأیید حمله سایبری به زیرساختهای این چهار بانک (ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات)، اعلام کرده بود که خدمات کارتمحور با روشهای جایگزین در دسترس قرار گرفته است. این نهاد ضمن رد شایعات پیرامون ارتباط این اختلالات با کنترل بازار ارز و طلا، تأکید کرد که هیچگونه دسترسی غیرمجازی به اطلاعات مشتریان صورت نگرفته و سامانههای حاکمیتی بانکی در امنیت کامل به فعالیت خود ادامه میدهند.