| کد مطلب: ۶۳۸۸۵

نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه پس از تفاهم با ایران

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در نخستین سفر منطقه‌ای خود پس از امضای تفاهم‌نامه با ایران، عازم خاورمیانه می‌شود تا در گفتگو با مقامات امارات، کویت و بحرین، اولویت‌های جدید دیپلماتیک واشنگتن از جمله اجرای تفاهم‌نامه اخیر و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را پیگیری کند.

نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه پس از تفاهم با ایران

به گزارش هم‌میهن آنلاین به نقل از ایرنا، تامی پیگوت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مارکو روبیو از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه در سفری سه‌روزه، دیدارهایی را با مقامات کشورهای امارات متحده عربی، کویت و بحرین خواهد داشت.

این سفر که در بحبوحه مذاکرات صلح و در پی امضای تفاهم‌نامه میان ایران و ایالات متحده صورت می‌گیرد، به گفته مقامات آمریکایی، تمرکز ویژه‌ای بر موضوعات مهمی از جمله بررسی ابعاد «تفاهم‌نامه با ایران»، تضمین عبور و مرور آزاد و امن در تنگه هرمز و تقویت صلح و ثبات در منطقه خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، روبیو در جریان توقف خود در بحرین با اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) دیدار خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این نهاد منطقه‌ای نقش کلیدی در اجرای برخی بخش‌های تفاهم‌نامه مذکور ایفا خواهد کرد و واشنگتن امیدوار است این شورا هدایت تلاش‌ها برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ای مرتبط با ایران را بر عهده بگیرد.

گفتنی است تفاهم‌نامه ایران و آمریکا که در تاریخ پنج‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ میان رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد، چارچوب پایان عملیات نظامی و آغاز دوره ۶۰ روزه مذاکرات فنی برای دستیابی به توافق جامع را تعیین کرده است. دولت‌های میانجی، شامل قطر و پاکستان نیز در روزهای اخیر بر تعهد طرفین به این نقشه راه و آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی تأکید کرده‌اند.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه بین‌الملل
آخرین اخبار
وب گردی