بقائی: تعامل ایران با آژانس طبق روال ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد تعامل ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی مطابق تعهدات پادمانی و بر اساس مصوبات مجلس و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره ادعای مقامهای آمریکایی مبنی بر موافقت ایران با دعوت از بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد تعاملات ایران با آژانس مطابق روال جاری ادامه خواهد داشت.
بقائی گفت: «تعاملات ایران با آژانس وفق تعهدات ایران ذیل موافقتنامههای پادمان، طبق روال موجود و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ادامه پیدا خواهد کرد.»
این اظهارات پس از آن مطرح شد که «جیدی ونس» معاون رئیسجمهور آمریکا در نشست خبری خود در هتل بورگناشتوک مدعی شد ایران موافقت کرده است بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از روند مذاکرات اخیر در سوئیس، تهران در جریان گفتوگوهای ۱۸ ساعته درباره پرونده هستهای مذاکرهای انجام نداده و تعهد جدیدی نیز نپذیرفته است. همچنین آغاز مذاکرات هستهای در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد برای پایان جنگ میان ایران و آمریکا منوط به اجرای بند ۱۳ این تفاهمنامه اعلام شده است.
گزارشها حاکی است همکاریهای ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی طی یک سال گذشته، حتی پس از جنگ ۱۲ روزه، بهطور کامل متوقف نشده است.
ایران بر اساس «قانون الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی» مصوب ۴ تیر ۱۴۰۴ و با نظر شورای عالی امنیت ملی، در مواردی بازرسان آژانس را برای بازدید از برخی سایتهای هستهای فعال دعوت کرده است.
در همین چارچوب طی یک سال گذشته بازرسان آژانس چندین بار با تأیید شورای عالی امنیت ملی از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کرده و بر روند بارگذاری سوخت این نیروگاه توسط روسیه نظارت داشتهاند.
بر اساس این گزارش، موضوع بازرسیهای موردی از تأسیسات هستهای ایران موضوع تازهای نیست و تهران پیش از این نیز در این زمینه با آژانس همکاری داشته است. با این حال بررسی وضعیت سایتهای هستهای آسیبدیده و رسیدگی به ذخایر اورانیوم غنیشده ایران به توافق نهایی پس از مذاکرات ۶۰ روزه در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد موکول شده است.