پیامدهای تفاهم ایران و آمریکا برای آسیای مرکزی
امضای تفاهمنامه اولیه میان ایران و آمریکا برای پایان دادن به جنگ و آغاز یک دوره ۶۰ روزه مذاکرات، توجه کشورهای آسیای مرکزی را به پیامدهای احتمالی این روند برای تجارت، انرژی و مسیرهای ترانزیتی منطقه جلب کرده است. در یادداشتی که پایگاه «تایمز آو سنترال آسیا» منتشر کرده، فرصتها و چالشهای پیش روی کشورهای منطقه در صورت تداوم این روند بررسی شده است.
به گزاش هممیهن آنلاین و به نقل از ایرنا در این یادداشت آمده است که تفاهمنامه امضا شده در اواسط ژوئن، همراه با ازسرگیری گفتوگوها میان تهران و واشنگتن، یک فرصت ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق نهایی ایجاد کرده است. با این حال، برخی مسائل از جمله جزئیات مربوط به برنامه هستهای ایران همچنان در دستور کار مذاکرات قرار دارد.
نویسنده با اشاره به استقبال کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان از پایان درگیریها، معتقد است ثبات بیشتر در منطقه میتواند بر تجارت، حملونقل و مسیرهای ترانزیتی اثرگذار باشد. به نوشته این یادداشت، ترکمنستان و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که از دسترسی ایمنتر به مسیرهای جنوبی از طریق ایران به خلیج فارس و ترکیه بهره بیشتری خواهند برد.
در ادامه، ضمن بررسی آثار احتمالی این روند بر بازار جهانی انرژی، به نقش تنگه هرمز، کریدور بینالمللی شمال–جنوب و همکاریهای حملونقلی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی پرداخته شده است.
این یادداشت همچنین به برنامههای مشترک ایران و قزاقستان برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی، افزایش ظرفیت کریدور شمال–جنوب و گسترش همکاریهای ریلی منطقهای اشاره میکند و این اقدامات را بخشی از تلاشها برای توسعه تجارت و ارتباطات منطقهای میداند.
نویسنده در پایان تأکید میکند که میزان بهرهمندی کشورهای آسیای مرکزی از شرایط جدید، به تداوم روند مذاکرات و همچنین آمادگی بازیگران اقتصادی، بانکها، شرکتهای بیمه و فعالان حملونقل برای استفاده از مسیرهای تجاری منطقه بستگی خواهد داشت.