تأکید ونس بر کارکرد تفاهمنامه جدید در مهار تنشها با ایران/ ابراز خوشبینی محتاطانه نسبت به تغییر رویکرد تهران
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا با اشاره به دستیابی به آنچه وی «پیروزی ملموس» در مذاکرات سوئیس خواند، تأکید کرد که تفاهمنامه جدید با ایران میتواند از شعلهور شدن بیشتر اختلافات جلوگیری کرده و کانالی برای کاهش درگیریها ایجاد کند.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا در گفتوگو با تارنمای آمریکایی «آنهرد»، با تشریح ابعاد مذاکرات اخیر در سوئیس، آن را گامی در جهت ایجاد کانال ارتباطی برای مدیریت درگیریها دانست. ونس در بخشی از اظهارات خود با اشاره به پیشنهاد طرف ایرانی برای برگزاری نشست میان نمایندگان سپاه پاسداران و سنتکام در دوحه قطر، مدعی شد که این سازوکار میتواند به حل بسیاری از اختلافات موجود کمک کند.
معاون رئیسجمهور آمریکا، این تفاهمنامه را سندی «بنیادی» و «کلیتر از برجام» توصیف کرد که تمرکز آن بر اقداماتی همچون بازگشایی تنگهها، توقف درگیریهای مستقیم و بررسی امکان رسیدن به توافق هستهای است. وی در تشریح مطالبات طرفین افزود که طرف ایرانی در این چارچوب پیشنهادهایی نظیر نظام بازرسی سختگیرانهتر و حذف ذخایر اورانیوم غنیشده را ارائه داده است؛ موضوعاتی که از دیدگاه ونس، متفاوت از مفاد توافقات پیشین (برجام) است.
ونس با اشاره به دیدگاه کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به این تفاهمنامه اظهار داشت که این توافق به دلیل رویکرد متفاوتش، برای کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی جذابتر از برجام است. به گفته وی، تعاملات میان کشورهای عربی و ایران، از جمله گفتوگوهای اقتصادی و سرمایهگذاری، در شرایط فعلی به گونهای است که پیش از این سابقه نداشته است.
با این حال، معاون رئیسجمهور آمریکا نسبت به عملیاتی شدن وعدههای ایران ابراز تردید کرد و با نگاهی محتاطانه گفت: «اینکه انعطافپذیری لفظی ایران با عمل همراه خواهد شد یا خیر، سوال بزرگی است که بر تمام جوانب مذاکرات سایه انداخته است.» وی در پایان تأکید کرد که تداوم این روند و دستیابی به یک توافق نهایی، نیازمند مشاهده اقدامات عملی در پی وعدههای کلی مطرحشده از سوی تهران است.