بازخوانی مواضع مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس پیرامون تحولات منطقهای
نشست وزیران امور خارجه ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منامه، با صدور بیانیهای مشترک در خصوص پرونده هستهای ایران، امنیت دریایی، تحولات لبنان، غزه، سوریه و عراق پایان یافت.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست وزیران امور خارجه ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ در منامه به ریاست مشترک مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا و عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست، ضمن تأکید بر تعهد به مشارکت استراتژیک طرفین، از تفاهمنامه ۱۷ ژوئن میان ایالات متحده و ایران استقبال و بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای تأکید شد.
وزرای شرکتکننده در این نشست با طرح ادعاهایی در خصوص فعالیتهای موشکی، پهپادی و حمایت ایران از گروههای منطقهای، امنیت دریایی و بازگشایی مسیرهای ترانزیتی از جمله تنگه هرمز را برای ثبات جهانی ضروری خواندند. در این بیانیه تأکید شده است که هرگونه تعامل اقتصادی با ایران، منوط به پایبندی به توافقات و توقف رفتارهای بیثباتکننده است.
در بخش دیگری از این بیانیه، ضمن حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، بر ضرورت همکاری با دمشق جهت مقابله با تروریسم و تسهیل بازگشت آوارگان تأکید شد. در خصوص لبنان، ضمن استقبال از مذاکرات جاری میان اسرائیل و لبنان، وزرا خواستار خلع سلاح گروههای مسلح غیردولتی و تمرکز قدرت در اختیار دولت مرکزی بیروت شدند.
در حوزه غزه، وزرا ضمن حمایت از طرح دونالد ترامپ برای پایان دادن به درگیریها، بر غیرنظامیسازی گروههای مسلح و سپردن اداره امور به یک کمیته مستقل و تکنوکرات فلسطینی تأکید کرده و مخالفت خود را با الحاق کرانه باختری ابراز داشتند. در پایان، بیانیه مذکور با محکومیت حملات پهپادی به زیرساختهای کشورهای عضو، بر لزوم حفظ امنیت نمایندگیهای دیپلماتیک در عراق و حل مسائل مرزی این کشور با کویت تأکید کرد.