میزبانی ریاض از اجلاس آشتی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس
گزارشها حاکی از برنامهریزی برای برگزاری اجلاسی در عربستان سعودی با هدف بهبود روابط میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است؛ رویدادی که به گفته منابع دیپلماتیک، کاملاً مستقل از مذاکرات جاری میان تهران و واشنگتن پیگیری میشود.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از عصرایران، یک دیپلمات آگاه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از برنامهریزی برای برگزاری نشستی در ریاض با هدف تقویت روابط میان ایران و کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس خبر داد. اگرچه هنوز تاریخ دقیقی برای این اجلاس تعیین نشده، اما هدف اصلی آن بازسازی روابط منطقهای و ایجاد ثبات پس از پایان درگیریهای اخیر عنوان شده است. این منبع دیپلماتیک تأکید کرد که فرآیند این گفتگوها مستقل از مذاکرات دوجانبه ایران و ایالات متحده پیش میرود.
در جریان درگیریهای اخیر میان ایران و ائتلاف آمریکا-اسرائیل، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، بحرین و کویت، همکاریهای نزدیکی با نیروهای نظامی آمریکا و اسرائیل داشتند. در مقابل، ایران در واکنش به حملات به زیرساختهای غیرنظامی خود توسط نیروهای آمریکا و اسرائیل، ضمن هدف قرار دادن پایگاههای نظامی آمریکا که منشأ حملات به ایران بودند، زیرساختهای اقتصادی برخی کشورهای منطقه که شرکتهای آمریکایی و اسرائیلی در آنها دارای منافع بودند را مورد هدف قرار داد.
اکنون پس از انعقاد یادداشت تفاهم اسلامآباد برای پایان دادن به درگیریها، ناظران بر ضرورت بازتعریف یک نظم امنیتی جدید با مشارکت ایران و کشورهای عربی تأکید دارند. همزمان، گزارشها حاکی است که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر قطر، در سفر به مسقط با مقامات عمانی درباره آغاز مذاکراتی با حضور ایران، عراق و کشورهای عربی خلیج فارس پیرامون آینده «تنگه هرمز» گفتگو کرده است. این طرح که مجزا از مذاکرات صلح با ایالات متحده است، بر حمایت کشورهای عربی از تداوم حملونقل آزاد در تنگه هرمز و در عین حال، حق ایران برای مطالبه هزینههای زیستمحیطی، ناوبری و امنیتی تمرکز دارد.