| کد مطلب: ۶۴۱۶۴

هشدار عراق: از اوپک خارج می‌شویم

عراق هشدار داد در صورتی که اوپک اجازه افزایش چشمگیر تولید نفت را به بغداد ندهد، از این سازمان خارج می‌شود

هشدار عراق: از اوپک خارج می‌شویم

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، طبق گفته برخی منابع، در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش چشمگیر تولید نفت را ندهد، عراق از این سازمان خارج می‌شود.

چشم‌انداز خروج عراق ضربه جدی به اوپک وارد خواهد کرد. این سازمان کمتر از دو ماه پیش شاهد خروج امارات بود. عراق پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو مؤسس این سازمان است که در سال 1960 در پایتخت عراق تأسیس شد.

این کشور بخش عمده‌ای از درآمد خود را از نفت تأمین می‌کند که از زمان مسدود شدن مؤثر صادرات از طریق تنگه هرمز در پی جنگ ایران، به شدت کاهش یافته است.

یک مقام ارشد وزارت نفت عراق در روز پنجشنبه به رویترز گفت که دولت این کشور در نتیجه جنگ با یک بحران مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و افزایش قابل‌توجه سهمیه عراق در اوپک باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود که عراق خروج از اوپک را در نظر داشته، اما برنامه فعلی ماندن در این سازمان و تلاش برای دریافت سهمیه بالاتر است.

سهمیه عراق برای ماه ژوئیه 4.378 میلیون بشکه در روز است، هرچند تولید فعلی به دلیل اختلال در تنگه هرمز به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از این رقم قرار دارد.

این مقام عراقی گفت: «عربستان و سایر متحدان اوپک باید این موضوع را با نهایت جدیت بررسی کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد بود تمام گزینه‌های موجود را در نظر بگیرد.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره خروج از اوپک بحثی شده است، گفت: «هنوز برای این اقدام زود است.»

با این حال، وزارت نفت عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که گزارش‌های منتشرشده مبنی بر بررسی پایان عضویت بغداد در اوپک، منعکس‌کننده موضع رسمی دولت عراق نیست. 

قیمت نفت پس از انتشار گزارش رویترز، برای مدت کوتاهی به روند نزولی خود ادامه داد و به زیر 73 دلار در هر بشکه رسید.

اظهارات مقامات عراقی در حالی مطرح می‌شود که گروه اوپک پلاس در حال بازنگری ظرفیت تولید نفت اعضای خود است. این ارزیابی‌ها برای تعیین خطوط پایه تولید سال 2027 استفاده خواهد شد که سهمیه‌ها بر اساس آن تعیین می‌شوند.

عراق در گذشته نیز برای پایبندی به سهمیه‌های اوپک با چالش مواجه بوده، زیرا ظرفیت نفتی خود را با کمک شرکت‌های نفتی غربی گسترش داده است. بر اساس داده‌های اوپک، عراق 1.48 میلیون بشکه در روز در ماه مه تولید داشت که نسبت به تقریباً 4.2 میلیون بشکه در فوریه و پیش از بسته شدن تنگه هرمز، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

حیدر العبودی، سخنگوی دولت عراق، گفت که این کشور در تلاش است ظرفیت کامل صادرات نفت خود را بازیابی کند و قصد دارد تولید نفت را در سال‌های آینده به 7 میلیون بشکه در روز برساند. وی از اظهارنظر بیشتر درباره سهمیه اوپک یا احتمال خروج از این گروه خودداری کرد.

هیچ اظهارنظر رسمی از سوی روسیه درباره صحبت‌های مقامات عراقی منتشر نشده، اما یک منبع نفتی روسیه گفت که این موضوع چالش بزرگی برای توافق اوپک پلاس ایجاد نمی‌کند و افزایش جزئی سهمیه عراق ممکن است کمک‌کننده باشد.

علی الزیدی، نخست‌وزیر عراق، از زمان روی کار آمدن در ماه مه، تأکید کرده است که بازسازی اقتصاد عراق، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مبارزه با فساد در کانون دستور کار دولتش قرار خواهد داشت. وی در روز چهارشنبه گفت که عراق خواهان افزایش سهمیه تولید نفت خود توسط اوپک، متناسب با ظرفیت تولید و جمعیت این کشور است.

هفت عضو اصلی اوپک پلاس سهمیه‌های تولید خود را از آوریل تا ژوئن نزدیک به 600 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند، هرچند بیشتر آن‌ها به دلیل اختلال در صادرات از تنگه هرمز نتوانسته‌اند به این اهداف بالاتر دست یابند.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه اقتصاد
آخرین اخبار
وب گردی