| کد مطلب: ۶۴۱۰۸

هشدار دریاره استفاده از یخ‌های صنعتی

ئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم رعایت استانداردهای بهداشتی در طبخ و توزیع نذورات، اعلام کرد: کنترل زنجیره تأمین آب، یخ و ظروف یکبارمصرف با حساسیت ویژه‌ای از سوی بازرسان بهداشت تا پایان ماه صفر پیگیری خواهد شد.

هشدار دریاره استفاده از یخ‌های صنعتی

به گزارش هم‌میهن آنلاین، «محسن فرهادی» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ابلاغیه جدید معاونت بهداشت برای مراسم‌های محرم و صفر اظهار کرد: همزمان با نزدیک شدن ایام عزاداری، دستورالعمل‌های نظارتی به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شده تا آمادگی لازم برای نظارت بر مراسم فراهم شود. 

او تأکید کرد: تمرکز اصلی این نظارت‌ها از ابتدای دهه محرم تا تاسوعا و عاشورا و سپس تا روز اربعین و در نهایت تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. این دوره به دلیل گرمای هوا و برگزاری مراسم در فضای باز، مستلزم توجه ویژه به بهداشت آب و غذاست. 

او مهم‌ترین محورهای نظارتی را هیئت‌ها، مساجد، تکایا و موکب‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از بخش‌های مهم، کنترل سامانه‌های توزیع آب است. در موکب‌ها، حسینیه‌ها و سایر اماکن لازم است آب‌رسانی ایمن انجام شود. 

فرهادی درباره مصرف یخ نیز توضیح داد: یخ‌های صنعتی قابلیت شرب ندارند و فقط باید به صورت غیرمستقیم استفاده شوند. توصیه ما استفاده از یخ‌های بسته‌بندی کوچک برای نوشیدنی‌ها و مواد غذایی است. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به نظارت بر نذورات گفت: همکاران ما بر سلامت مواد اولیه مانند برنج، گوشت، مرغ و ادویه تأکید می‌کنند و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. 

به گفته او، در هوای گرم غذا نباید مدت طولانی در فضای باز بماند: در دمای زیر ۳۵ درجه، غذا حداکثر دو ساعت و در دمای بالاتر از ۳۵ درجه فقط یک ساعت مجاز به ماندن در فضای باز است. پس از آن باید سرد شود و هنگام مصرف با دمای بالای ۶۰ درجه ارائه شود. 

فرهادی استفاده از ظروف مناسب را نیز ضروری دانست: برای غذاهای گرم توصیه می‌شود از ظروف پلی‌پروپیلن، پپه یا آلومینیومی استفاده شود و برای غذاهای سرد، ظروف گیاهی و مشابه آن مناسب هستند. در صورت‌عدم امکان استفاده از ظروف معمولی، باید از ظروف یکبارمصرف دارای پروانه بهداشتی استفاده شود. 

او همچنین بر استفاده از آشپزهای حرفه‌ای و افراد دارای کارت بهداشت در فرآیند طبخ تأکید کرد و گفت: افرادی که علائم بیماری‌های گوارشی یا تنفسی دارند نباید در تهیه غذا فعالیت کنند. 

فرهادی درباره ذبح دام در مراسم افزود: ذبح باید با دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام شود و در اماکنی که امکان مدیریت بهداشتی وجود ندارد و احتمال پخش خونابه و ضایعات دام هست، از انجام آن خودداری شود. 

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری هیئت‌ها و مردم، بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌ها در این ایام تأکید کرد.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه جامعه
آخرین اخبار
وب گردی