اصرار گروسی برای حضور بازرسان آژانس در ایران
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام آمادگی این آژانس برای ادامه کار فنی در ایران بر درخواست خود برای حضور بازرسان آژانس در ایران به رغم مخالفتهای تهران اصرار کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین و به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با این ادعا که براساس تفاهمنامهای میان ایران و آمریکا آژانس بر بازرسی از تأسیسات هستهای ایران نظارت خواهد کرد، از آمادگی برای ادامه کار در ایران خبر داد و مدعی شد که تبادل اولیهای با مقامات ایرانی انجام شده است.
گروسی با تاکید براینکه ما معتقدیم مواد هستهای ایران از آخرین بازرسی ما در سال ۲۰۲۵ جابجا نشدهاند، به این بهانه که باید این موضوع را تأیید کنیم، بار دیگر خواستار فرصتی برای کارشناسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای دسترسی به سایتهای هستهای ایران شد.
مدیرکل آژانس گزینههای روی میز برای ذخایر اورانیوم ایران را به زعم خود چنین اعلام کرد: «رقیقسازی اورانیوم با غنای بالا» یا «انتقال اورانیوم غنیشده به یک کشور دیگر». او البته تأکید کرد تصمیم نهایی در این باره را نه آژانس، که «یادداشت تفاهم میان واشنگتن- تهران» تعیین میکند.
گروسی گفت: جزئیات کار ما در ایران و ترکیب کمیته هماهنگی برای فرآیند بازرسی براساس مذاکرات ایران و آمریکا تعیین خواهد شد.