واکنش عیسی کلانتری به منتقدان واردات گندم و سویا از آمریکا
وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: گندم و سویا فرقی نمیکند در اروپا، آمریکا، هند یا هر کشور دیگری تولید شده باشند؛ هر جا ارزانتر و باکیفیتتر باشند، باید از همانجا وارد شوند. اگر عقل اقتصادی حاکم باشد، تصمیم درست همین است.
به گزارش هممیهن آنلاین، عیسی کلانتری، وزیر اسبق جهاد کشاورزی، با اشاره به انتقادات از احتمال واردات گندم و سویا مورد نیاز کشور در صورت به نتیجه رسیدن توافق با آمریکا گفت: ملاک تصمیمگیری در این باره باید قیمت و کیفیت باشد و مخالفت با این تصمیم بیشتر از سوی کسانی است که منافعی دارند و با تحریم کاسبی میکنند.
کلانتری در گفتوگویی با انصاف نیوز درباره انتقادها نسبت به احتمال واردات گندم، سویا و … از آمریکا و اروپا در صورت آزادسازی پولهای بلوکهشده گفت: هر جا قیمت مناسبتر و کیفیت بالاتر باشد، باید از همانجا خرید کنیم. اگر کیفیت بالاتر باشد، باید خرید.
او با اشاره به وضعیت واردات سویا گفت: حدود ۹۰ درصد کنجاله سویا وارداتی است. درباره گندم نیز اگرچه امسال به دلیل بارندگی مناسب، احتمالاً نیاز به واردات کمتر خواهد بود و امیدواریم اصلاً نیازی به واردات نباشد، اما پیشبینی میشود دستکم یک تا دو میلیون تن گندم وارد شود.
او تأکید کرد: گندم و سویا فرقی نمیکند در اروپا، آمریکا، هند یا هر کشور دیگری تولید شده باشند؛ هر جا ارزانتر و باکیفیتتر باشند، باید از همانجا وارد شوند. اگر عقل اقتصادی حاکم باشد، تصمیم درست همین است.
کلانتری دربارهی شیوه تأمین این کالاها در سالهای گذشته نیز گفت: در حدود ۲۰ سال اخیر که کشور با تحریمها مواجه بوده، این کالاها با وجود تحریمها وارد میشدند. سویا بیشتر از آرژانتین و برزیل تأمین میشد و گندم نیز از اروپا و هر کشوری که امکان فروش به ایران را داشت خریداری میشد. اکنون هم اگر امکان خرید با قیمت مناسبتر و کیفیت بهتر فراهم باشد، باید از همان کشورها وارد کرد.
وزیر اسبق کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای خودکفایی در این محصولات درست بوده است، گفت: در مورد سویا حدود ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم و در مورد گندم نیز میزان تولید سالانه به شرایط بارندگی بستگی دارد.
کلانتری در پایان درباره علت مخالفت برخی جریانها با واردات از آمریکا و اروپا گفت: عدهای کاسب تحریم هستند؛ وقتی تحریمها برداشته شود، رانت و درآمدشان از بین میرود و به همین دلیل با این روند مخالفت میکنند.