| کد مطلب: ۶۴۳۱۸

پیام وزیر خارجه به آیین بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به آیین گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت، ضمن ادای احترام به جان‌باختگان و جانبازان این فاجعه، بر ضرورت پیگیری حقوق قربانیان، مقابله با بی‌کیفری عاملان جنایات جنگی و تداوم موضع ایران در محکومیت سلاح‌های شیمیایی تأکید کرد.

پیام وزیر خارجه به آیین بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت

به گزارش هم‌میهن آنلاین به نقل از ایرنا، آیین گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت با عنوان «نفس‌های سوخته» روز شنبه ششم تیرماه در فرهنگسرای ملل برگزار شد و سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیامی را برای قرائت در این مراسم ارسال کرد.

عراقچی در این پیام با گرامیداشت یاد شهدای بمباران شیمیایی سردشت و جانبازان شیمیایی، سی‌ونهمین سالگرد این فاجعه را یادآور برگ خونین اما پرافتخاری از مظلومیت و مقاومت ملت ایران دانست. وی با اشاره به استمرار همان منطق تجاوز و خشونت در دوران کنونی، حوادث اخیر علیه شهروندان ایرانی و حملات آمریکا و اسرائیل را یادآور حمایت برخی قدرت‌های غربی از رژیم صدام در دوران استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی توصیف کرد.

در بخش دیگری از پیام، وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه سردشت تنها یک شهر نیست بلکه نماد مظلومیت و ایستادگی ملتی است که قربانی سلاح‌های ممنوعه شد، اظهار داشت آثار این جنایت همچنان بر جسم و جان هزاران نفر باقی است و این فاجعه سندی روشن از ایستادگی حق در برابر ظلم به شمار می‌رود.

عراقچی نقش برخی دولت‌های غربی در تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های کشتار جمعی و سکوت آنان در برابر استفاده از این سلاح‌ها را «انکارناپذیر» دانست و تأکید کرد این مسئولیت‌ها مشمول مرور زمان نمی‌شود و تمامی عاملان و آمران باید پاسخگوی اقدامات خود باشند. او افزود موانع موجود در مسیر پیگیری حقوق قربانیان شیمیایی، از مسئولیت دولت‌های مرتبط نمی‌کاهد.

وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی برای تبیین ابعاد انسانی، اجتماعی و حقوقی فاجعه سردشت در مجامع بین‌المللی دریغ نکرده و نخواهد کرد. وی یادآور شد به‌کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بوده است.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در دوران معاصر، استفاده از این سلاح‌ها را در هر زمان و توسط هر طرف محکوم می‌کند، بر پایبندی کشور به مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و دفاع از جهانی عاری از این ابزارها تأکید کرد.

در پایان پیام، وزیر امور خارجه ضمن ادای احترام به شهدای سردشت و همه شهیدان راه وطن، بر عزم ایران برای پیگیری حقوق قربانیان، مقابله با بی‌کیفری عاملان جنایات جنگی و دفاع از صلح عادلانه و پایدار تأکید کرد و صبوری و مقاومت ملت ایران در برابر تجاوز اخیر آمریکا و اسرائیل را ارج نهاد.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه دیپلماسی
آخرین اخبار
وب گردی