ادعاهای وزیر انرژی آمریکا پیرامون کاهش توان ایران در کنترل تنگه هرمز
وزیر انرژی ایالات متحده با طرح ادعاهایی مبنی بر تضعیف اهرم فشار ایران در تنگه هرمز، بر تداوم نظارتهای دریایی واشنگتن تأکید کرد؛ این اظهارات همزمان با آغاز بازه زمانی ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق جامع میان تهران و واشنگتن مطرح شده است.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا در کنفرانسی در شهر نیویورک با اشاره به تحولات اخیر در جریان توافق تهران و واشنگتن، مدعی شد که ایران دیگر توانایی مسدودسازی تنگه هرمز را ندارد. وی با تأکید بر اینکه اسکورتهای دریایی ایالات متحده از طریق آبهای سرزمینی عمان مانع از توقیف کشتیهای تجاری میشود، ادعا کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۲ کشتی حامل ۱۹ میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور کردهاند.
رایت در بخش دیگری از اظهارات خود با تهدید به اعمال مجدد محاصره دریایی در صورت عدم برآورده شدن خواستههای واشنگتن، تصریح کرد که دولت ترامپ تضمین خواهد کرد جریان انرژی به صورت پایدار برقرار بماند. وی همچنین با رد آزادسازی منابع مالی ایران در دوره ۶۰ روزه تعلیق تحریمهای نفتی، مدعی شد که تهران تاکنون امتیاز معناداری دریافت نکرده و بهرهمندی از امتیازات بعدی، مشروط به حصول نتایج قطعی در راستای امنیت جهانی است.
این سخنان در حالی بیان میشود که سند یادداشت تفاهم میان تهران و واشنگتن در ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ بهصورت الکترونیکی توسط مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ امضا شده است. این سند که با میانجیگری قطر و پاکستان حاصل شد، چارچوبی را برای توقف عملیات نظامی و آغاز مذاکرات فنی برای دستیابی به یک توافق جامع در بازه زمانی ۶۰ روزه تعیین کرده است.