| کد مطلب: ۶۴۰۰۶

آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران در مرحله نخست تفاهم‌نامه با آمریکا

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس تفاهم‌نامه اقتصادی ایران و آمریکا، آزادسازی منابع مسدودشده ایران به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و در مرحله نخست ۱۲ میلیارد دلار از این منابع آزاد خواهد شد.

آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران در مرحله نخست تفاهم‌نامه با آمریکا

به گزارش هم‌میهن آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، شامگاه سه‌شنبه دوم تیرماه با اشاره به توافقات اقتصادی انجام‌شده در جریان مذاکرات ایران و آمریکا گفت: بر اساس تفاهم‌نامه به‌دست‌آمده، آزادسازی منابع مسدودشده ایران به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود که در گام نخست ۱۲ میلیارد دلار آزاد خواهد شد و مابقی منابع نیز در مراحل بعدی آزادسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم در جریان مذاکرات با آمریکا و با میانجی‌گری دولت‌های قطر و پاکستان در سوئیس اتخاذ شده است، افزود: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر امکان استفاده از این منابع است. بر اساس چارچوب توافق سال ۱۴۰۲ میان ایران و آمریکا، منابع آزادشده برای واردات کالاهای اساسی و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همتی با اشاره به نیاز ارزی کشور برای تأمین کالاهای اساسی گفت: سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و در مجموع نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار برای واردات این کالاها هزینه می‌شود. با تخصیص منابع آزادشده به این بخش، منابع ارزی دیگری که پیش‌تر برای این منظور در نظر گرفته شده بود آزاد خواهد شد و می‌توان از آن برای سایر نیازها یا افزایش ذخایر ارزی استفاده کرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر الزام خرید کالاهای اساسی از آمریکا تأکید کرد: چنین شرطی در تفاهم‌نامه وجود ندارد و خرید اجباری از آمریکا مطرح نیست، هرچند اگر قیمت و کیفیت کالاهایی مانند گندم یا ذرت مناسب باشد، مانعی برای خرید از شرکت‌های آمریکایی نیز وجود ندارد.

وی از آغاز واردات کالاهای اساسی با استفاده از این منابع در آینده نزدیک خبر داد و گفت نخستین محموله‌ها به‌زودی خریداری خواهد شد و هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت برای تأمین کالاهای مورد نیاز انجام شده است.

همتی با تأکید بر اینکه مالکیت این منابع در اختیار بانک مرکزی است، توضیح داد: بانک مرکزی پیش‌تر این منابع را از دولت خریداری کرده و معادل ریالی آن را پرداخت کرده است، بنابراین این منابع جزو ذخایر بانک مرکزی محسوب می‌شود. به گفته وی، استفاده از این منابع برای واردات کالاهای اساسی می‌تواند به جمع‌آوری بخشی از نقدینگی موجود در اقتصاد و کاهش شتاب رشد نقدینگی کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به بند دیگری از تفاهم‌نامه اشاره کرد که بر اساس آن، در طول دوره ۶۰ روزه مذاکرات امکان صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر فرآورده‌های نفتی ایران خارج از فشارهای تحریمی فراهم شده است. به گفته او، در این دوره امکان تحویل محموله‌ها در هر بندری، حمل با هر نوع کشتی و واریز وجوه به حساب‌های اعلام‌شده از سوی شرکت ملی نفت ایران وجود دارد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه امکان تسویه معاملات با دلار نیز ذکر شده است، هرچند استفاده از دلار به اختیار ایران خواهد بود و بسته به محل مصرف منابع تصمیم‌گیری می‌شود. همتی تأکید کرد در این دوره صادرات نفت ایران ادامه دارد و مزیت اصلی این توافق کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقال مالی و پیچیدگی‌های ناشی از تحریم‌هاست، هرچند شبکه‌های قبلی ایجادشده برای دور زدن تحریم‌ها نیز همچنان حفظ خواهد شد.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه اقتصاد
آخرین اخبار
وب گردی