تصویب قطعنامه شورای امنیت برای مقابله با جنایات علیه صلحبانان
شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامهای به ابتکار پاکستان و دانمارک، ضمن محکومیت حملات علیه نیروهای حافظ صلح، بر ضرورت تحقیق و پیگرد قانونی عاملان این جنایات که مصداق جنایت جنگی تلقی میشوند، تأکید کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، اعضای شورای امنیت در نشست روز سهشنبه خود، با رأی مثبت هر ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۸۲۳ را با هدف تقویت سازوکارهای پاسخگویی در قبال خشونت علیه کارکنان عملیات صلح تصویب کردند. این سند که با حمایت بیش از ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل همراه بود، به عنوان گامی عملی برای عبور از بیانیههای صرف محکومیت، از دبیرکل سازمان ملل درخواست میکند گزارشهای سالانهای درباره وضعیت تحقیقات و پیگردهای قضایی مرتبط با قتل و خشونت علیه صلحبانان ارائه دهد.
بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل، از سال ۱۹۴۸ تاکنون ۱۰۹۵ نیروی حافظ صلح در اقدامات خصمانه کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدهاند که ۳۵۹ مورد از این تلفات مربوط به سال ۲۰۱۳ به بعد است. در همین راستا، عاصم افتخار احمد، نماینده پاکستان در سازمان ملل، این قطعنامه را ابزاری برای ایجاد بازدارندگی و افزایش ایمنی مأموریتهای سازمان ملل خواند و تأکید کرد که شورا باید فراتر از ابراز نگرانیهای معمول عمل کند.
کریستینا مارکوس لاسن، نماینده دانمارک نیز با استقبال از این مصوبه، آن را پیامی قدرتمند برای بیش از ۵۰ هزار نیروی فعال در مأموریتهای حفظ صلح توصیف کرد. این قطعنامه همچنین از تمامی طرفهای ذیربط خواست تا برای تحقق عدالت با سازمان ملل همکاری کنند و ضمن یادآوری مسئولیت کشورهای میزبان در پیگرد عاملان این جرایم، تأکید کرد که حملات علیه نیروهای حافظ صلح ممکن است مصداق جنایت جنگی باشد.