نظرسنجی: ۶۰ درصد آمریکاییها حمله نظامی به ایران را بیفایده دانستهاند
نتایج یک نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان میدهد ۶۰ درصد رأیدهندگان این کشور معتقدند اقدام نظامی آمریکا علیه ایران «ارزشش را نداشت»؛ ارزیابیای که از افزایش تردید افکار عمومی نسبت به هزینهها و پیامدهای چنین رویکردی حکایت دارد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از نورنیوز، نتایج یک نظرسنجی سراسری که توسط دانشگاه کوینیپیاک انجام شده، نشان میدهد ۶۰ درصد از رأیدهندگان آمریکایی معتقدند اقدام نظامی آمریکا علیه ایران بیفایده بوده و «ارزشش را نداشته است».
به نوشته این گزارش به نقل از میدل ایست آی، ۹۳ درصد دموکراتها و ۶۶ درصد رأیدهندگان مستقل نیز بر این باورند که این جنگ ارزش نداشته است.
بر اساس این نظرسنجی، توافق حاصلشده پس از جنگ، برداشت عمومی از توانایی آمریکا برای دستیابی به اهداف اعلامشدهاش را تضعیف کرده است.
در این گزارش همچنین آمده است که آمریکا پذیرفته نتوانسته برنامه موشکهای بالستیک ایران را، که یکی از اهداف اعلامشده جنگ بوده، از بین ببرد و اکنون حتی از حق ایران برای در اختیار داشتن برنامه موشکی بالستیک دفاع میکند.
نتایج نظرسنجی نشان میدهد تفاهمنامه امضاشده، نگاه رأیدهندگان آمریکایی به جایگاه ژئوپلیتیکی ایالات متحده را نیز تغییر داده است؛ بهطوری که ۴۵ درصد از شرکتکنندگان معتقدند آمریکا در نتیجه این جنگ، در موقعیت ضعیفتری در جهان قرار گرفته است.
در ادامه این گزارش تأکید شده که فشارهای اقتصادی ناشی از بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران پس از جنگ، احتمالاً نقش مهمی در افزایش مخالفت افکار عمومی آمریکا با این درگیری داشته است.
بر اساس این گزارش، جنگ سهماهه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشته و بسته شدن تنگه هرمز نیز موجب شده هر خانوار آمریکایی به طور متوسط ۴۴۷.۱۹ دلار هزینه اضافی بابت سوخت پرداخت کند.