ترامپ مدعی حمله پهپادی در تنگه هرمز و نقض آتشبس از سوی ایران شد
رئیسجمهوری آمریکا با طرح ادعاهایی تازه، ایران را به پرتاب چهار پهپاد به سمت کشتیهای عبوری از تنگه هرمز و نقض آتشبس متهم کرد؛ ادعاهایی که همزمان با گزارشهایی درباره یک حادثه دریایی در سواحل عمان مطرح شده است.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، روز جمعه به وقت محلی در شبکه اجتماعی تروث سوشال مدعی شد جمهوری اسلامی ایران دستکم چهار پهپاد تهاجمی به سمت کشتیهایی که در حال عبور از تنگه هرمز بودند، پرتاب کرده است.
ترامپ همچنین ادعا کرد یکی از این پهپادها مستقیماً به یک کشتی باری بزرگ برخورد کرده و به آن خسارت وارد شده، اما کشتی توانسته به مسیر خود ادامه دهد. او در ادامه مدعی شد سه پهپاد دیگر سرنگون شدهاند و این اقدام را «نقض احمقانه توافق آتشبس» توصیف کرد.
این اظهارات در حالی مطرح شده که منابع خبری روز گذشته از وقوع یک حادثه دریایی در سواحل عمان خبر داده بودند. بر اساس این گزارشها، یک کشتی باری در جنوب شرقی یکی از بنادر عمان هدف یک پرتابه ناشناس قرار گرفته، اما این حادثه تلفاتی نداشته و خسارت زیستمحیطی نیز به همراه نداشته است.
سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز با تأیید وقوع این حادثه اعلام کرد گزارشی از یک رویداد دریایی در فاصله ۷.۵ مایل دریایی جنوب شرق بندری در عمان دریافت کرده است. به گفته این نهاد، کاپیتان کشتی اعلام کرده که این حادثه بدون تلفات جانی و آسیب زیستمحیطی بوده است.
همزمان، آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی، پنجشنبه شب در بیانیهای اعلام کرد پس از اجرای طرح تخلیه دریانوردان از منطقه و با توجه به ضرورت اطمینان از تضمینهای ایمنی لازم برای کشتیهای موجود در فهرست تخلیه و سایر شناورهای حاضر در منطقه، تصمیم گرفته شده عملیات تخلیه به طور موقت متوقف شود.
این نهاد دو روز پیش اعلام کرده بود که با همکاری نزدیک ایران، عمان، سایر کشورهای ساحلی، آمریکا و صنعت دریانوردی، عملیات تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانوردی را که همچنان در منطقه حضور دارند، آغاز میکند.