رئیسجمهور لبنان از آمریکا بابت میزبانی مذاکرات با اسرائیل تشکر کرد
جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، با قدردانی از آمریکا به دلیل میزبانی مذاکرات با اسرائیل، توافق امضاشده را نخستین گام برای بازگشت لبنانیها به سرزمینها و خانههای خود توصیف کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، از آمریکا به خاطر میزبانی مذاکرات با اسرائیل و حمایت از لبنان تشکر کرد.
عون جمعه شب در اظهاراتی که شبکه المیادین آن را منتشر کرد، گفت: توافقی که امروز به امضا رسید، نخستین گام در مسیر به ثمر نشستن فداکاری لبنانیها و بازگشت آنها به سرزمینهای آزادشده و خانههای آبادشده خود است.
وی افزود: «قسم میخوریم این کار را تا دستیابی به همه آنچه که پیشتر برای آن سوگند یاد کرده بودیم، ادامه میدهیم.»
پیش از این، مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که پس از گفتوگوها در واشنگتن، اسرائیل و لبنان به چارچوب یک توافق دست یافتهاند. به گفته او، مذاکرهکنندگان آمریکا، اسرائیل و لبنان پس از پنجمین دور مذاکرات دیپلماتیک، یک چارچوب سهجانبه را امضا کردهاند.
روبیو در مراسم امضای این چارچوب تصریح کرد: «این شروع آغاز است. کار زیادی در پیش داریم. امروز نخستین گام است و نخستین گام گاهی دشوارترین گام است.»
وی همچنین مدعی شد که مردم لبنان شایسته زندگی در صلح هستند و توافق بهدستآمده گامی مهم در مسیر تحقق صلح میان اسرائیل و لبنان به شمار میرود.
وزیر خارجه آمریکا از هیأتهای اسرائیل و لبنان به دلیل مشارکت و تعهدشان به این توافق قدردانی کرد و این چارچوب را نخستین مرحله از «فرایندی دشوار اما ضروری» دانست.
او همچنین تأکید کرد که این توافق حاصل مذاکرات واشنگتن است و هرچند نشانهای از پیشرفت به شمار میرود، اما همچنان کار زیادی برای رسیدن به نتیجه نهایی باقی مانده است.
در همین حال، سفیر لبنان در آمریکا نیز این چارچوب را گام اولیه در مسیر بازگرداندن حاکمیت لبنان توصیف کرد.
سفیر اسرائیل در واشنگتن هم با تکرار مواضع تلآویو، مدعی شد که این رژیم خواهان صلح واقعی با لبنان است.