| کد مطلب: ۶۴۳۲۴

تأکید عربستان، مصر و قطر بر پایبندی به توافق ایران و آمریکا

وزرای خارجه عربستان، مصر و قطر در تماس‌های تلفنی جداگانه با یکدیگر بر ضرورت پایبندی به توافق میان ایران و آمریکا و تشدید تلاش‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

تأکید عربستان، مصر و قطر بر پایبندی به توافق ایران و آمریکا

به گزارش هم‌میهن آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه با بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، درباره تحولات منطقه و اهمیت پایبندی به توافق میان ایران و آمریکا گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، بن فرحان و عبدالعاطی در تماس تلفنی خود بر ضرورت تشدید تلاش‌های مشترک برای کاهش تنش‌ها و بازگشت به مسیر مذاکره با هدف حفظ صلح و امنیت در منطقه تأکید کردند.

همچنین در گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دو طرف بر اهمیت پایبندی به توافق ایران و آمریکا و افزایش تلاش‌ها برای تضمین موفقیت روند مذاکرات و دستیابی به راه‌حل‌های جامع که امنیت و ثبات منطقه را تقویت کند، تأکید کردند.

در همین حال، در پی حمله آمریکا به اهدافی در سواحل ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به این اقدام، چند نقطه استقرار نیروهای ارتش آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که آمریکا با بهانه‌های مختلف از جمله تردد یک کشتی از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز، اقدام به حمله هوایی به سواحل ایران کرده است و نیروی دریایی سپاه در پاسخ به این تجاوز، نقاط استقرار نیروهای آمریکایی را مورد اصابت قرار داده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای حملات هوایی آمریکا به چند نقطه در سواحل جنوبی کشور را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار بند چهار ماده دو منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ دانست.

در این بیانیه همچنین با اشاره به حملات اسرائیل به لبنان، این اقدام نیز نقض بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ عنوان شده و تأکید شده است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق ذاتی خود برای دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور استفاده خواهد کرد.

وزارت امور خارجه در ادامه با تأکید بر اصل حسن هم‌جواری، از کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس خواست مانع استفاده از قلمرو و امکانات خود برای اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران شوند.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه دیپلماسی
آخرین اخبار
وب گردی