صدور بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز و یادداشت تفاهم اسلامآباد
ایران و عمان در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه به مسقط با صدور بیانیهای مشترک بر ادامه گفتوگوها درباره تنگه هرمز، اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد و تضمین عبور ایمن کشتیرانی تأکید کردند.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از تسنیم، سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه به مسقط، گفتوگوهایی درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقهای انجام دادند.
در این سفر، هیأت ایرانی با سلطان هیثم بن طارق و همچنین بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفتوگو کرد.
در بیانیه مشترک دو کشور آمده است که سلطنت عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلامآباد» که میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده، اعلام کرده و بر اهمیت تداوم گفتوگوها و هماهنگیها برای اجرای موفق این تفاهمنامه تأکید کرده است.
ایران و عمان بهعنوان دو کشور ساحلی تنگه هرمز نیز بار دیگر بر تعهد خود نسبت به تضمین عبور ایمن از این آبراه مطابق مقررات مرتبط حقوق بینالملل تأکید کردند و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در این تنگه پای فشردند. دو طرف همچنین در چارچوب مفاد یادداشت تفاهم اسلامآباد درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.
بر اساس این بیانیه، دو کشور توافق کردند گفتوگوهای خود را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبط در این زمینه و هزینههای مربوط به این خدمات مطابق با استانداردهای بینالمللی به تفاهم برسند. همچنین طرفین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و سایر طرفهای ذیربط نیز در این باره رایزنی کنند.
در ادامه این بیانیه تأکید شده است که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارد.
ایران و عمان همچنین بار دیگر بر تعهد خود برای حفظ تنگه هرمز بهعنوان آبراهی امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید کرده و اهمیت تداوم همکاریها برای ارتقای ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقهای را مورد توجه قرار دادند.