پایان مرحله ارائه ادله نتانیاهو در پروندههای فساد مالی
بنیامین نتانیاهو پس از پشت سر گذاشتن ۹۸ جلسه دادگاه در طول ۱۷ ماه، به فرآیند ارائه ادله دفاعی خود در پروندههای سهگانه فساد پایان داد؛ محاکمهای که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و او را به اولین نخستوزیر تاریخ اسرائیل تبدیل کرده که در زمان فعالیت، با اتهامات جنایی روبروست.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داد که بنیامین نتانیاهو سرانجام پس از برگزاری ۹۸ جلسه دادگاه که طی ۱۷ ماه به طول انجامید، مرحله ارائه ادله خود در پروندههای فساد را به پایان رساند.
نتانیاهو از سال ۲۰۲۰ در حال محاکمه است و نخستین نخستوزیر اسرائیل به شمار میرود که در دوره تصدی مسئولیت، با پروندههای کیفری در دادگاه حاضر میشود. این دادرسی شامل سه پرونده اصلی است که در نوامبر ۲۰۱۹ توسط دادستانکل وقت مطرح شد:
پرونده ۱۰۰۰: در این پرونده اتهامات کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مطرح است. نتانیاهو و همسرش متهم هستند که هدایای گرانقیمتی به ارزش صدها هزار دلار از دو میلیاردر به نامهای آرنون میلچان (تهیهکننده هالیوودی) و جیمز پکر (میلیاردر استرالیایی) دریافت کرده و در مقابل، خدمات و تسهیلات سیاسی و قانونی به آنها ارائه دادهاند.
پرونده ۲۰۰۰: این پرونده نیز به کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مربوط میشود. بر اساس مستندات، نتانیاهو متهم است که با آرنون موزس، ناشر روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، توافقی غیرقانونی داشته است؛ به این ترتیب که در ازای دریافت پوشش رسانهای مثبت، نتانیاهو برای محدود کردن تیراژ روزنامه رقیب (اسرائیل هیوم) تلاش کند.
پرونده ۴۰۰۰: این پرونده که جدیترین بخش محاکمه محسوب میشود، شامل اتهامات رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی است. نتانیاهو متهم است که در دوران تصدی وزارت ارتباطات، تصمیماتی قانونی و مقرراتی به نفع شائول الوویچ، مالک سایت خبری «والا» اتخاذ کرده و در مقابل، از پوشش خبری مطلوب برای خود و خانوادهاش بهرهمند شده است.
نتانیاهو تمامی این اتهامات را رد کرده و آنها را «توطئه سیاسی» توصیف میکند. محاکمه او که از سال ۲۰۲۰ کلید خورده، بارها به دلایل مختلف از جمله درگیریهای نظامی در غزه، لبنان و تنشها با ایران به تعویق افتاده است. در صورت محکومیت نهایی، احتمال صدور حکم زندان برای او وجود دارد.