| کد مطلب: ۶۴۲۲۸

واکنش به اظهارات گروسی درباره تفاهم‌نامه ایران و آمریکا

در پی اظهارات رافائل گروسی درباره نقش آژانس در تفاهم‌نامه ایران و آمریکا، گزارش خبرآنلاین این ادعاها را خلاف متن منتشرشده تفاهم‌نامه دانست و تأکید کرد در این سند، اشاره‌ای به دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران نشده است.

واکنش به اظهارات گروسی درباره تفاهم‌نامه ایران و آمریکا

به گزارش هم‌میهن آنلاین به نقل از خبرآنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح امروز در نشستی خبری در ژاپن اظهاراتی درباره تفاهم‌نامه ایران و آمریکا برای پایان جنگ مطرح کرد که با واکنش رسانه‌ای همراه شده است.

گروسی در این نشست مدعی شد در یادداشت تفاهم، بخش هسته‌ای توافق تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. او همچنین گفت برای اجرای این توافق، آژانس باید به تأسیسات و مواد هسته‌ای دسترسی داشته باشد و بازرسی‌های خود را انجام دهد.

خبرآنلاین در گزارش خود این اظهارات را خلاف متن تفاهم‌نامه منتشرشده دانسته و نوشته است که در متن فارسی و انگلیسی تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، هیچ اشاره‌ای به نقش آژانس برای راستی‌آزمایی، نظارت یا بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران نشده است.

بر اساس این گزارش، در متن تفاهم‌نامه تنها در دو مورد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام برده شده است؛ نخست در بند ۷ که به مذاکره درباره رفع تحریم‌ها از جمله قطعنامه‌های شورای حکام آژانس اشاره دارد و دوم در بند ۸ که یکی از راهکارهای احتمالی برای رسیدگی به مواد غنی‌شده ایران را رقیق‌سازی این مواد تحت نظارت آژانس عنوان می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که مطابق بند ۹ تفاهم‌نامه، آمریکا پذیرفته برنامه هسته‌ای ایران تا زمان دستیابی به توافق نهایی به شکل فعلی حفظ شود.

خبرآنلاین همچنین تأکید کرده است که در هیچ بخش از این تفاهم‌نامه، اجازه دسترسی مدیرکل آژانس یا نهاد تحت مدیریت او به تأسیسات و مواد هسته‌ای ایران ذکر نشده است.

این گزارش با اشاره به سفر اخیر گروسی به سوئیس همزمان با مذاکرات ایران و آمریکا نوشته است که این سفر بدون دعوت انجام شد و در جریان آن، نه از سوی مقام‌های ایرانی، نه مقام‌های آمریکایی و نه حتی دولت‌های میانجی، دیداری با او صورت نگرفت.

در همین زمینه، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود اعلام کرده بود که ایران نه دیداری با مدیرکل آژانس داشته و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده در پی حملات نظامی آمریکا و اسرائیل دارد.

بقائی همچنین گفته بود ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان، روال جاری همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد، اما درباره بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده، در حال حاضر هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، هرچند در چارچوب قانون مجلس و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، منعی کلی برای حضور بازرسان آژانس در ایران وجود ندارد، اما بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده و رسیدگی به مواد غنی‌شده فعلاً در دستور کار نیست و قرار است دو طرف در مذاکرات ۶۰ روزه درباره سازوکارهای مرتبط با آن گفت‌وگو کنند.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید
به کانال بله هم میهن بپیوندید
به کانال روبیکا هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه بین‌الملل
پربازدیدترین
آخرین اخبار
وب گردی