رایزنیهای دیپلماتیک قطر با کشورهای منطقه درباره امنیت و مذاکرات ایران و آمریکا
نخستوزیر و وزیر خارجه قطر در تماسهای تلفنی جداگانه با مقامات عربستان، کویت، امارات، مصر و ترکیه درباره تقویت امنیت منطقه و حمایت از روند مذاکرات میان تهران و واشنگتن گفتوگو کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخستوزیر و وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره تلاشهای دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه گفتوگو کرد.
بر اساس گزارش شبکه الجزیره، بن عبدالرحمن در این گفتوگو بر حمایت قطر از مذاکرات میان واشنگتن و تهران تأکید کرد.
وزارت امور خارجه قطر همچنین اعلام کرد که نخستوزیر این کشور در تماسهای تلفنی جداگانه با «جراح جابر الاحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، آخرین تحولات منطقه و تلاشهای دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه را بررسی کرده است. در این گفتوگوها نیز بر حمایت دوحه از حلوفصل اختلافات از طریق گفتوگو و راهحلهای پایدار تأکید شد.
در ادامه این رایزنیها، بن عبدالرحمن در تماس تلفنی با «بدر عبدالعاطی» وزیر امور خارجه مصر و همچنین «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه نیز درباره تحولات منطقه و راهکارهای تقویت امنیت منطقهای گفتوگو و تبادل نظر کرد.
وزارت خارجه قطر همچنین از برقراری تماس تلفنی مشترک میان بن عبدالرحمن، «جیدی ونس» معاون رئیسجمهور آمریکا، «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ و «استیو ویتکاف» فرستاده ویژه آمریکا با «جوزف عون» رئیسجمهور لبنان در حاشیه اجلاس دریاچه لوسرن خبر داد.
در این تماس، تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت پایبندی به آتشبس در لبنان در پی تفاهم بهدستآمده میان آمریکا و ایران و همچنین راهکارهای حمایت از امنیت و ثبات منطقهای مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر خارجه قطر در این گفتوگو بر حمایت کشورش از تلاشهای منطقهای و بینالمللی برای تحقق صلح فراگیر، عادلانه و پایدار در منطقه و همچنین حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان تأکید کرد.
رئیسجمهور لبنان نیز از نقش میانجیگرانه قطر و تلاشهای دیپلماتیک این کشور برای تقویت گفتوگو و ثبات در منطقه قدردانی کرد.
در همین حال، دفتر ریاستجمهوری لبنان اعلام کرد در گفتوگو با مقامات آمریکایی و قطری درباره تثبیت آتشبس در لبنان و توقف حملات اسرائیل و نیز اقدامات لازم برای تحقق این هدف، از جمله احتمال تشکیل سازوکاری ویژه، تبادل نظر شده است.
در ساعات اخیر نیز گزارشهایی از کاهش نسبی درگیریها و توقف موقت حملات گسترده به جنوب لبنان منتشر شده است؛ با این حال، برخی مقامهای اسرائیلی اعلام کردهاند تلآویو قصد دارد حضور میدانی خود را در برخی مناطق مرزی حفظ کند.
رسانههای اسرائیلی پیشتر گزارش داده بودند که دستور توقف موقت عملیات نظامی بدون خروج نیروها از مواضع استقرار صادر شده و نیروهای این رژیم همچنان در بخشهایی از جنوب لبنان باقی خواهند ماند.
در مقابل، مقامهای لبنانی و گروههای مقاومت تأکید کردهاند تثبیت آتشبس تنها در صورت توقف کامل حملات، خروج نیروهای اشغالگر و اجرای کامل تعهدات امکانپذیر خواهد بود.