شناسایی نخستین مورد تب کریمهکنگو در اردبیل
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از شناسایی نخستین بیمار مبتلا به تب خونریزیدهنده کریمهکنگو در سال ۱۴۰۵ در این استان خبر داد و اعلام کرد این بیمار در حال حاضر تحت درمان قرار دارد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از مهر، سعید صادقیه اهری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد نخستین مورد قطعی ابتلا به تب خونریزیدهنده کریمهکنگو در سال ۱۴۰۵ در این استان شناسایی شده است.
به گفته وی، این بیمار زنی ۴۶ ساله است که با سابقه گزش کنه شناسایی شده و هماکنون در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه تب کریمهکنگو یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: این بیماری معمولاً با آغاز فصل گرما و افزایش فعالیت کنهها در کشور مشاهده میشود و بیشتر در افرادی رخ میدهد که با دام، خون یا ترشحات حیوان آلوده در تماس هستند یا توسط کنه گزیده میشوند.
وی افزود یکی از راههای انتقال این بیماری گزش کنه «هیالوما» است و در صورت مشاهده این کنهها نباید آنها را با دست له کرد.
صادقیه اهری با تأکید بر رعایت نکات پیشگیرانه تصریح کرد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را تنها از قصابیهای معتبر تهیه کنند و از خرید گوشتهایی که در کنار جادهها ذبح یا عرضه میشود و همچنین از ذبح دام در منازل خودداری کنند.
وی همچنین هشدار داد که انجماد گوشت باعث از بین رفتن ویروس تب کریمهکنگو نمیشود و گوشت پیش از مصرف باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود و از مصرف فوری گوشت تازه خودداری شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل در پایان از شهروندان خواست در صورت بروز علائم اولیه مشابه سرماخوردگی از جمله تب، لرز، آبریزش بینی، درد بدن یا مشاهده خونریزی غیرعادی پس از تماس با دام یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.