تأکید پزشکیان بر وحدت جهان اسلام در دیدار با نخستوزیر پاکستان
رئیسجمهور در دیدار با شهباز شریف نخستوزیر پاکستان با تأکید بر توسعه همکاریهای راهبردی و اقتصادی دو کشور، وحدت و همگرایی کشورهای اسلامی را مؤثرترین راه مقابله با توطئههای تفرقهافکنانه دانست.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان که در رأس هیأتی عالیرتبه به پاکستان سفر کرده است، در دیدار با شهباز شریف نخستوزیر این کشور درباره مهمترین موضوعات دوجانبه، تحولات منطقهای، همکاریهای اقتصادی و روندهای جاری در عرصه بینالمللی گفتوگو کرد.
رئیسجمهور با قدردانی از میزبانی دولت و ملت پاکستان گفت: احساس میکنم ایران و پاکستان یک هدف و یک مسیر مشترک را دنبال میکنند. وی با اشاره به حملات اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران اظهار داشت: در این حملات علاوه بر فرماندهان و مسئولان، شمار زیادی از شهروندان و غیرنظامیان از جمله ۱۶۸ کودک جان خود را از دست دادند و این اقدامات در حالی انجام شد که عامل اصلی ناامنی و بیثباتی در منطقه اسرائیل است.
پزشکیان با اشاره به ایستادگی مردم ایران افزود: دشمنان تصور میکردند ایران در مدت کوتاهی از هم خواهد پاشید، اما با مقاومت ملت ایران در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند. وی همچنین با تأکید بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات پیشرو تصریح کرد: هیچ مذاکرهای درباره موشکهای بالستیک انجام نشده و نخواهد شد و ایران در برابر خواستههای غیرقانونی و غیرانسانی تسلیم نخواهد شد.
رئیسجمهور با تأکید بر پایبندی ایران به تعهدات خود گفت: جمهوری اسلامی ایران به توافق اخیر پایبند است و در صورتی که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود پایبند خواهد بود. وی همچنین با اشاره به پیشینه تمدنی ایران افزود: کشوری با تمدنی چند هزار ساله را نمیتوان از میان برد.
پزشکیان در ادامه با تأکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی اظهار داشت: همه مسلمانان با یکدیگر برادر و برابر هستند و وقتی کتاب، پیامبر و قبله مشترک است، دلیلی برای اختلاف میان مسلمانان وجود ندارد. وی آمادگی ایران برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی بهویژه پاکستان در همه زمینهها را اعلام کرد و گفت نباید اجازه داد اسرائیل مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهد.
در این دیدار، شهباز شریف نخستوزیر پاکستان نیز با استقبال از سفر رئیسجمهور ایران به اسلامآباد، آن را دارای پیام مهمی برای جهان دانست و بر گسترش همکاریهای دوجانبه تأکید کرد. وی با اشاره به توافق اخیر میان دو کشور و نقش پاکستان در ایجاد آتشبس، آن را فرصتی مهم برای صلح توصیف کرد.
نخستوزیر پاکستان همچنین با اشاره به روابط نزدیک تهران و اسلامآباد گفت دو کشور از روابطی مستحکم برخوردارند و میتوانند با توسعه مسیرهای تجاری، تقویت روابط بانکی و تسهیل سازوکارهای گمرکی، سطح مبادلات اقتصادی را افزایش دهند. شهباز شریف هدفگذاری جدید برای ارتقای حجم تجارت دوجانبه را دستیابی به ۳۰ میلیارد دلار در سال عنوان کرد.