بیانیه حزب توسعه ملی در خصوص تحولات سیاست خارجی و منطقه
افراطیون داخلی، نئوکانهای جنگطلب آمریکا و رژیم صهیونیستی که موفقیت مذاکرات را شکست راهبردی و تهدیدی برای موجودیت خود میدانند، از هیچ تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات و ناکامگذاشتن آن فروگذار نکرده و نخواهند کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین، در متن بیانیه حزب توسعه ملی آمده است:
تجاوز شرارتبار پیشرفتهترین ارتش جهان و قدرتمندترین ارتش منطقه، که با هدف شکست سهروزه ایران و واداشتن کشور به پذیرش بیقیدوشرط خواستههای دشمن آغاز شد، در برابر مقاومت افتخارآمیز ملت ایران و دلاوری نیروهای نظامی در این دفاع میهنی ناکام ماند. این ایستادگی، در ادامه با تلاش بیوقفه دیپلماتهای شجاع و آگاه، به متن توافقی به همان اندازه افتخارآمیز انجامید. ما این پیروزی غرورآفرین و کمسابقه در تاریخ معاصر را به همه ایرانیان وطندوست تبریک میگوییم. و ضمن قدردانی از تیم مذاکرهکننده ایرانی، بهویژه رئیسجمهور محترم، جناب آقای دکترپزشکیان، که تدبیر و شجاعت ایشان نقشی تعیینکننده در این موفقیت داشت، نکات زیر را یادآور میشویم:
۱- این توافق و ادامه مذاکرات دوماهه آینده، که با رأی همه اعضای شورای عالی امنیت ملی ـ جز یک نفر ـ و شورای دفاع و تأیید نهایی رهبری نظام به تصویب رسیده است، نه تصمیم یک دولت بلکه تصمیم نظام جمهوری اسلامی است و مسئولیت آن بر عهده همه نظام و التزام به آن بر عهده همه ارکان و اجزای آن است. روشن است که محدودیتها و تهدیدها، در کنار امکانات، فرصتها و نظرهای کارشناسی، در تصمیمگیری مسئولان عالی کشور اثرگذارند؛ بنابراین تردیدافکنی در تصمیمات به این بهانه تحت شرایط اضطرار و ضرورت اتخاذ شدهاند، موجه نیست. حضرت امام پس از پذیرش قطعنامه۵۹۸، که بر پایه امکانات و محدودیتهای آن زمان انجام شد، توصیه برخی اطرافیان برای ادامه جنگ را نپذیرفتند و فرمودند: «ما همانگونه که در جنگ جدی بودیم، در صلح نیز جدی هستیم.» بدینسان، زمینه تفرقه و دودستگی در برابر تصمیم نظام از میان رفت. از این رو، انتظار ما از رهبری نظام آن است که همانگونه که بر اساس نظرهای کارشناسی، مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای امضای توافق میان ایران و آمریکا را تأیید کردند، با حمایت صریح از دولت و تیم مذاکرهکننده، مانع سوءاستفاده افراطیون جنگطلب از پیام اخیر برای ایجاد ابهام، تردید و دودستگی در صفوف داخلی شوند.
۲- این توافق، پیمانی است که تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، التزام به آن شرط عقل، الزام دین و نشانه وجاهت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالمللی است. عدم التزام به این توافق یا مخالفت با ادامه مذاکرات به بهانه بیاعتمادی به دشمن، استدلالی بیپایه و مخالف صریح این آیه قرآن است که میفرماید: «و اگر به صلح گراییدند، تو نیز بدان گرای و [در برابر احتمال پیمانشکنی آنان] بر خدا توکل کن که او شنوا و داناست. [زیرا] اگر بخواهند تو را بفریبند، [یاری] خدا برای تو بس است. همو بود که تو را با یاری خود و مؤمنان نیرومند گردانید.» (انفال ۶۱-۶۲)
فواید صلح شرافتمندانه برای کشور و مردم چنان گسترده است که احتمال بدعهدی دشمن نمیتواند مانع پذیرش آن شود. از همین رو، امیر مؤمنان به مالک اشتر توصیه میفرماید: «اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روی برمتاب که خشنودی خدای در آن نهفته است. صلح سبب برآسودن سپاهیانت شود، تو را از غم و رنج برهاند و کشورت را امنیت بخشد. ولی پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش؛ زیرا دشمن چه بسا نزدیک شود تا تو را به غفلت فرو گیرد. پس دوراندیشی را از دست مده و حسن ظن را کنار بگذار. اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستی بستی و امانش دادی، به عهد خویش وفا کن و امانی را که دادهاید اینک رعایت نما. در برابر پیمانی که بستهای و امانی که دادهای،خود را سپر ساز؛ زیرا هیچیک از واجبات خداوندی که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید بر آن همداستاناند، بزرگتر از وفای به عهد و پیمان نیست.»
۳- دستیابی به این توافق، با امضای رؤسای جمهور دو کشور و دربرداشتن اصلیترین مطالبات ایران، هرچند تحولی بیسابقه در روابط دو کشور طی سالهای پس از انقلاب است، تنها مقدمهای بر مذاکرات پیچیده و دشوار دوماهه آینده به شمار میرود. این مذاکرات، هم به دلیل پیچیدگی موضوع و هم به سبب فضای عمیق بیاعتمادی میان دو طرف و وجود مخالفان سرسخت داخلی و خارجی، از حساسیت و اهمیت ویژهای برخوردار است. افراطیون داخلی، نئوکانهای جنگطلب آمریکا و رژیم صهیونیستی که موفقیت مذاکرات را شکست راهبردی و تهدیدی برای موجودیت خود میدانند، از هیچ تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات و ناکامگذاشتن آن فروگذار نکرده و نخواهند کرد. در شرایطی که حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا نسبت به اخلالگری اسرائیل در مذاکرات هشدار میدهند، عزم قاطع دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی، همراه با هوشمندی و مدیریت مؤثر برای مصونسازی روند مذاکرات از فتنههای مخالفان و تحرکات مشکوک، ضرورتی انکارناپذیر است.
از این رو، هر موضعگیری یا اظهارنظر رسمی که پیام تزلزل و نبود عزم جدی را به طرف مقابل منتقل کند و بر بیاعتمادی بیفزاید، در عمل همراهی با فتنههای رژیم صهیونیستی و همسازان جنگطلب آن در ایران و آمریکاست.
۴- اگر در زمان جنگ، شجاعت و دلیری در پایداری در میدان نبرد با متجاوزان سنجیده میشود، در زمان صلح، ایستادگی بردستیابی به صلحی شرافتمندانه، تأمین امنیت کشور، و نهراسیدن از اتهام انفعال و سازشکاری از سوی گروههای کمشمار اما پرمدعای کاسبان جنگ و تحریم، نشانه شجاعت است. آنان چنان که رهبر معنویشان گفته است، برای رسیدن به اهداف آخر الزمانیشان قربانی شدن نیمی از مردم جهان را نیز مجاز و مشروع میدانند، چه برسد به جنگ و قحطی و فقر و فلاکت برای مردم ایران.
بنابراین مسئولیت ملی و دینی مسئولان عالی نظام، که از مشکلات کشور بهخوبی آگاهاند، ایجاب میکند بیاعتنا به غوغاسالاران و کاسبان جنگ و تحریم، مصالح کشور و منافع واقعی ملت را مبنای تصمیمهای خود قرار دهند.
این مذاکرات تنها زمانی میتواند پایانبخش مشکلات کشور گرددکه به رفع تحریمها و فراهم شدن زمینه روابط آزاد اقتصادی و صنعتی ایران با جهان بینجامد. بنابراین هر تلاشی برای شکست مذاکرات یا بسندهکردن به توافقی نیمبند و ناتمام، اقدامی ضدنظام، ضدملی و مغایر با منافع ملت و مصالح عالی کشور است.
حزب توسعه ملی ایران اسلامی، ضمن تشکر دوباره از تیم مذاکرهکننده و تقدیر از نقش سازنده رئیسجمهور محترم ، از ایشان و دستگاه دیپلماسی کشور مصرانه میخواهد با اتکا به حمایت اکثریت قاطع ملت، این مسیر را ادامه دهند. همچنین از احزاب و نیروهای اصلاحطلب و ملی میخواهیم همه تلاش خود را برای آگاهسازی مردم، حمایت ملی از مذاکرات تا دستیابی به توافق کامل، و نقد صریح و شفاف هر اقدام یا موضعی که به تقویت تحرکات کاسبان جنگ و تحریم میانجامد، به کار گیرند.