درخواست ایتالیا برای خویشتنداری در پی ماجراجویی نظامی آمریکا در منطقه
آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در واکنش به حملات اخیر ارتش آمریکا به خاک ایران، خواستار جلوگیری از هرگونه تشدید تنش شد که میتواند توافقات ظریف میان تهران و واشنگتن را به خطر بیندازد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، امروز یکشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، نسبت به تحولات اخیر و افزایش تنشها در منطقه هشدار داد و بر لزوم خویشتنداری طرفین تأکید کرد.
وزیر خارجه ایتالیا در این پیام با اشاره به ضرورت حفظ دستاوردهای دیپلماتیک تأکید کرد: «ضروری است از هرگونه تشدید تنش که میتواند توافقاتی را که با دقت و تلاش بسیار میان تهران و واشنگتن حاصل شدهاند، به خطر بیندازد، اجتناب شود.» رم همچنین بر تعهد خود به تضمین آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و دستیابی فوری به صلح و ثبات در غرب آسیا تأکید کرد.
این مواضع در حالی مطرح میشود که سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی) با صدور بیانیهای، رسماً از انجام حملات جدید به خاک ایران به دستور دونالد ترامپ خبر داد. ارتش آمریکا مدعی است این حملات در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش تجاری «کیکو» با پرچم پاناما توسط پهپادهای هجومی انجام شده است.
در همین راستا، پایگاه خبری آکسیوس نیز با تأیید نقض مجدد آتشبس از سوی واشنگتن، گزارش داد که نیروهای آمریکایی به اهدافی در خاک ایران حمله کردهاند. سنتکام در ادامه ادعاهای خود عنوان کرد که در این عملیات، جنگندههای آمریکایی زیرساختهای نظامی ایران، از جمله سامانههای نظارتی، شبکههای ارتباطی، سایتهای پدافند هوایی و توانمندیهای مینریزی را هدف قرار دادهاند.