ادعای پولیتیکو درباره تغییر جایگاه اسرائیل در راهبرد واشنگتن
یک رسانه آمریکایی مدعی شد با افزایش انتقادها در واشنگتن از عملکرد اسرائیل، این بازیگر دیگر مانند گذشته از جایگاه یک متحد ویژه در سیاست «اول آمریکا» برخوردار نیست و نشانههای این تغییر در مواضع مقامات آمریکایی و کاهش ارتباطات دوجانبه دیده میشود.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه آمریکایی پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مشاور سیاسی اسرائیلی مدعی شد تلآویو دیگر از اصل «اول آمریکا» مستثنی تلقی نمیشود و جایگاه پیشین خود را بهعنوان متحد ویژه واشنگتن از دست داده است.
بر اساس این گزارش، این مشاور سیاسی گفته است اسرائیل بهطور سادهلوحانه تصور میکرد میتواند از سیاست خارجی دولت آمریکا مستثنی باشد، در حالی که چنین وضعیتی نمیتوانست برای چند سال ادامه پیدا کند.
پولیتیکو همچنین مدعی شد جیدی ونس، معاون رئیسجمهوری آمریکا، به نماد تغییر رویکرد واشنگتن در قبال اسرائیل تبدیل شده است. به نوشته این رسانه، ونس پیشتر انتقادهای تندی از تلآویو مطرح کرده و از این بازیگر خواسته بود به خاطر داشته باشد که ایالات متحده تنها متحد قدرتمند آن به شمار میرود.
در ادامه این گزارش آمده است که بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در سال ۲۰۲۵ پنج بار به واشنگتن سفر کرده بود، اما در سال جاری تنها یک بار و در ماه فوریه به آمریکا رفته و تاکنون نیز زمان دیگری برای سفر او به کاخ سفید اعلام نشده است. پولیتیکو همچنین از کاهش محسوس تماسهای تلفنی میان دو طرف خبر داده است.
یکی از منابع آگاه نیز به این رسانه گفته است که روابط دو طرف هنوز به بدترین وضعیت خود نرسیده و احتمال تحولات بیشتری در این زمینه وجود دارد.
با این حال، ایرنا در ارزیابی این ادعاها نوشت برخی کارشناسان تنشهای میان واشنگتن و تلآویو را تاکتیکی و نه راهبردی میدانند و معتقدند راهبردهای کلان حاکم بر دو طرف همچنان همسو است. بر همین اساس، با توجه به روابط نزدیک ائتلاف راستگرای حاکم بر اسرائیل با حزب جمهوریخواه آمریکا، این اختلافات از نگاه برخی تحلیلگران میتواند بیش از آنکه نشانه شکاف واقعی باشد، در چارچوب یک آرایش رسانهای و سیاسی قابل تفسیر باشد.