گفتوگوی تلفنی قالیباف و نبیه بری درباره جنگ لبنان و تفاهم اسلامآباد
رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با رئیس پارلمان لبنان با اشاره به تفاهم اسلامآباد میان ایران و آمریکا، پایان جنگ، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان را از محورهای اصلی این توافق دانست و بر پیگیری جدی اجرای آن از سوی تهران تأکید کرد.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و نبیه بری رئیس مجلس لبنان بعدازظهر امروز در تماس تلفنی درباره تحولات لبنان و تلاشها برای پایان دادن به جنگ در این کشور گفتوگو کردند.
قالیباف در این تماس با تسلیت ایام عزای سیدالشهدا(ع) و آرزوی قبولی عزاداریهای مردم لبنان، اظهار کرد امیدوار است شهدای جنگ اخیر لبنان با شهدای عاشورا محشور شوند.
وی با اشاره به مذاکرات هفته گذشته در سوئیس گفت یکی از مهمترین محورهای این گفتوگوها پایان جنگ در لبنان و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور بوده است. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، این موضوع از بندهای اصلی تفاهمنامه اسلامآباد میان ایران و آمریکا به شمار میرود.
قالیباف افزود در جریان مذاکرات سوئیس و پس از طرح موارد نقض این بند از سوی هیأت مذاکرهکننده ایران، مقرر شد «واحد کنترل منازعه» با مشارکت ایران، آمریکا و لبنان تشکیل شود تا روند اجرای این بند و تحولات مربوط به لبنان را پیگیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد هدف جمهوری اسلامی ایران پایان جنگ در لبنان، بازگشت آوارگان به خانههای خود، پایان اشغالگری و خروج اسرائیل از سرزمین لبنان است و تهران این موضوع را با جدیت دنبال میکند.
در ادامه این گفتوگوی تلفنی، نبیه بری نیز با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران و هیأت مذاکرهکننده ایرانی در مذاکرات سوئیس گفت اقدامات انجامشده در راستای منافع مردم لبنان بوده است، اما اسرائیل تلاش میکند موضوع بازگرداندن حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان در چارچوب تفاهم اسلامآباد را از مسیرهای دیگر دور بزند.
رئیس پارلمان لبنان همچنین به تفاهم واشنگتن میان لبنان و اسرائیل اشاره کرد و آن را توطئهای دانست که میتواند زمینهساز فتنه در منطقه باشد.
در پایان این تماس تلفنی، دو طرف بر ضرورت برگزاری سریعتر نشست «واحد کنترل منازعه» برای پیگیری روند کنترل و پایان جنگ در لبنان تأکید کردند.